Simon Arun Vrábel - 06.01.23
Barca sluttede 2022 af med at være den klub i verden som har allerflest interaktioner på de sociale medier på tværs af alle platforme og man ligger endda langt foran Real Madrid som indtager andenpladsen.
Barca lukkede ikke kun året 2022 som tophold i den spanske liga, men man kan også prale af titlen som den mest populære klub i verden på de sociale medier. Det er en titel som man især kan være stolt af efter et kalenderår med økonomisk krise, ny præsident og ingen trofæer.
Det er avisen Mundo Deportivo som bringer historien hvor de skriver, at firmaet Deporte y Finanzas (sport og økonomi), har lavet en optælling som viser, at Barca fører foran Real Madrid og Chelsea når det kommer til antal interaktioner på diverse sociale medier i løbet af kalenderåret 2022. Optællingen blev lavet for at undersøge hvilken fodboldklub var den mest populære på verdensplan og her fører altså Barca stort.
Resten af top-10 ser således ud målt på antal millioner interaktioner:
Flamengo med 100 mio.
Liverpool mde 99,4 mio.
Manchester United 88,5 mio.
Fenerbahçe 78,6 mio.
Galatasaray 61,7 mio.
Arsenal 55,1 mio.
Manchester City 54,4 mio.
Det er syvende år i træk at Barca lukker året som verdensleder inden for sociale netværk og ingen anden klub i verden kan altså bryste sig af flere kommentarer, delt indhold eller likes end den catalanske storklub. Fordelt på platforme er det på de fire store platforme Instagram, Twitter, Youtube og TikTok at man ligger forrest. Kun på Facebook havde ikke førstepladsen ligger Barca ikke først.
Derfor kigger mange andre store virksomheder i Barcas retning når det kommer til at skabe succes på de digitale platforme og sociale netværk og i det forgangne år tilskrives den store succes for Barcas kvindehold også en stor andel for, at klubben endnu engang kan lade sig kåre som den mest succesfulde klub i verden på de sociale medier.