Avis: Puma presser på for at blive ny trøjesponsor
Simon Arun Vrábel - 28.12.23
// Puma // Nike
Imens samarbejdet med Nike efter flere år angiveligt forsat ikke efterlader hverken tøjmærket eller Barca tilfredse, så presser tyske Puma hårdt på for at overtage pladsen som Barcas officielle trøjesponsor fra sæsonen 2025/2026.
Barca og Nike har papir på hinanden frem til 2028, men især efter covid-pandemien har de to parter angiveligt været utilfredse med samarbejdet, og nu øjner især Puma muligheden for at blive ny trøjesponsor.
Der har tidligere været rygter om, at det var New Balance, som forsøgte at vælte Nike af pinden på trods af, at det amerikanske sportsmærke har været Barcas trøjesponsor siden 1998, men nu skulle tyske Puma angiveligt også have indledt en charmeoffensiv. Det fortæller avisen Mundo Deportivo.
Artiklen fortsætter under billedet
Det er ikke længe siden, at Puma blev trøjesponsor for Manchester City samt de tidligere Barca-spillere Neymar Jr. og Antoine Griezmann, og nu øjner tyskerne angiveligt muligheden for at blive trøjesponsor allerede for sæsonen 2025/2026, da næste sæsons Barca-trøjer med Nike allerede er sendt i produktion.
Det er især økonomien i samarbejdet med Nike, som skulle være den grundlæggende årsag til, at samarbejdet måske må stoppe før tid. Barca modtager angiveligt 155 millioner euro årligt, men især efter den europæiske inflation og covid-pandemien mener Barca, at beløbet bør hæves, hvilket Nike kategorisk afviser.
Udover økonomien skulle der især i de seneste sæsoner have været en række andre episoder både med klubbens spillere, manglende trøjer på lager og mange andre småting som gør, at Barcas ledelse angiveligt er i gang med at undersøge muligheden for at stoppe samarbejdet, inden parterne ellers ville have fejret 30 års jubilæum i 2028.
Puma-mærket blev grundlagt i 1948, og er med sine godt 10.000 ansatte det tredjestørste sportsmærke efter Nike og Adidas.