Abe - forstærkning eller markedsføring?

FCBARCELONA.DK - 19.07.19

Med købet af japanske Hiroki Abe til B-holdet, har Barca fået sin første japaner i klubben. Spørgsmålet er om den 20-årige spiller reelt mest er købt for at øge interessen for Barca på det store japanske marked.

Japanerne er vilde med fodbold og de går nærmest amok når en japansk spiller finder vej til de europæiske topklubber. Her har man set mange eksempler på, at de rejser over den halve klode i tusindvis, for at følge deres landsmænd, også selv de måtte spille sekundære roller.

Barcas køb af Abe har da også skabt genlyd i den japanske presse. Det er en af verdens største klubber der har fundet en blot 20-årig japansk spiller god nok, ganske vist kun til B-holdet i første omgang, men hvem ved... Måske den nye Messi er japaner!

Ingen tvivler på Hiroki Abes talenter på en fodboldbane, men Barca kunne nok havde fundet en tilsvarende god spiller, eller bedre, et sted i Europa eller Sydamerika, så hvorfor lige en japaner?

Her har det med stor sandsynlighed spillet ind, at det japanske marked er meget attraktivt. De store europæiske klubber slås om at kapre fans i Japan, hvor købekraften er stor og potentialet for salg af trøjer og merchandise er enormt.

Abe kan derfor lige så meget ses som et markedsføringstiltag og det er næppe tilfældigt, at købet er blevet offentlliggjort få dage inden at holdet drager til netop Japan, hvor der venter to træningskampe.

Selvom Abe ikke har et eneste minuts erfaring fra europæisk fodbold, er der tanker om, at udtage ham til førsteholdstruppen, når de drager til Japan. Det vil skabe endnu mere opmærksomhed omkring Barcas besøg.

Hverdagen og alvoren begynder for alvor for Abe, når han skal finde sig til rette i de nye og uvante omgivelser på B-holdet og vise han er god nok.

.:FORSIDE:.