Barca en af verdens stærkeste fodboldklubber

FCBARCELONA.DK - 09.08.18

Barca er år efter år at finde i toppen, når der bliver sat navne på de stærkeste og mest værdifulde fodboldklubber i verden. Her tager vi et kig på, hvordan catalanerne har skabt deres værdifulde brand.

Hvad er det, der gør, at en fodboldklub er verdens stærkeste? Hvilken bagvedliggende faktorer gør sig gældende? I denne artikel går vi i dybden med FC Barcelona, som fortsætter med at være en af de stærkeste fodboldklubber i verden. Vi kigger på organisationen og de bagvedliggende kræfter, som får en klub til at fungere både uden- og inden for banen.

Værdien af FC Barcelona:

I en for nylig udgivet rapport over fodboldklubbernes værdi er Barca placeret på 3. pladsen. Foran ligger henholdsvis Real Madrid og Manchester United som de mest værdifulde fodboldbrands, men FC Barcelona er den klub med det stærkeste brand globalt.

Valuable Brands og Strongest Brands:

Det lyder nærmest helt akademisk og småkedeligt, men disse to termer bliver brugt til at udregne en del af en fodboldklubs værdi. De bruges især til at udregne klubbers indtægter samt et estimat for fremtidig indtjening. Selve brand-værdien som hvori sponsorship, broadcasting og kommercielle indtægter indgår udregnes gennem investeringer, egenkapital og præsentationen af det specifikke brand udgør til sammen brand styrken, som sættes på en skala fra 0-100.

Et brand er defineret af varemærket og de tilhørende immaterielle rettigheder, dvs. at indtjeningen af royalties, som vil blive opkrævet for brug af brandet. Brand-værdien er den netto økonomiske fordel licensgiver vil opnår med at licensere brandet på markedet.

FC Barcelonas brand-værdi i 2018 er 1,511 milliard USD. Klubben har et af de dyreste sponsoreraftaler med Nike og Rakuten. Nike sponsorer Barcelonas T-shirt med en værdig på 67 millioner USD – sådanne aftaler gør at de ligger på 3. pladsen over verdens mest værdifulde fodbold brand. Barca indtager førstepladsen, når det kommer til at have verdens stærkeste fodboldbrand. Barcelona har også planer om at udvide deres footprint rundt omkring i verden med fokus på USA, Japan og Kina.

Barca og tiki–taka:

Tiki–taka er ingen nyhed under solen, men nævner man Barca og deres spillestil går det hånd i hånd med Tiki–taka, for der er ikke et hold i verden, som har implementeret og udviklet spillestilen Tiki–taka som Barcelonas forskellige træner og managere har. Pep Guardiola var manageren, som udviklede stilen til nye ekstremer og hans tilgang til spillestilen bliver i dag opfattet som en af de bedste, hvor tiki–taka forsvar og offensiv er ligeligt fordelt. Pep Guardiola indførte også ”frihed” i tredjedelen af fodboldbanen. som var meget effektivt da holdet skabte mange changer pr. kamp.

Tiki-taka stilen er velbrugt i mange klubber rundt om i verden, som har taget del af spillestilen i forhold til deres trup – men Spanien og ikke mindst spansk topfodbold forbliver Tiki–taka-agtigt og Barca er kendt for den unikke spillestil, hvilket kan gøre dem lukrative at oddse på, især hvis man kan spille på boldbesiddelse.

Videreudvikling af et verdens brand:

Med så store summer i sponsoraftaler, er det nødvendigt, at Barca ekspanderer deres kendskab til nye markeder, men ligeså vigtigt er det hvordan holdet og stjernerne præsterer på den grønne plæne. De økonomiske indtægter, ekspansion af brandet hænger unægteligt sammen med præstationerne og spillerne – for FC Barcelona set som et givet produkt ville ikke have værdi, hvis der ikke var et hold – specielt ikke hvis holdet spillede dårligt.

.:FORSIDE:.